Pris og verdi

Den gjennomsnittlige norske vinkunden er moderat betalingsvillig. 2/3 av vin som selges på flaske er vin som koster under 150 kroner. Hvis vi legger til salget av vin på bag-in-box, hvor andelen av vin som ville ha kostet over 150 kroner på flaske er forsvinnende liten, er det kun 15 % av salget på Vinmonopolet som er vin over 150 kroner, kun 5 % er vin over 200 kroner.

Publisert 03. januar 2020 av Terje Meling
Ungrafted vine

Upodet, svært gammel vinstokk


I forlengelsen av disse betraktningene, er det interessante spørsmålet hvorvidt gjennomsnittskunden får valuta for pengene. For å gjøre det klart og tydelig med en gang, en vin som koster under 150 kroner, kan, med normale marginer i alle ledd, ikke være en god vin, i beste fall er den helt ok. Grunnen til det er ganske enkelt at prisen vinbonden kan ta for vinen, vil være for lav til at vinen skal kunne bli god. Den aller viktigste kvalitetsdriveren for vin er hvor mange druer hver plante produserer. Jo færre druer per plante, jo mer smaker hver drue, og jo mer intens og smakfull blir vinen. Det betyr også at det må koste mer å produsere en vin fra avlinger på 30 hl/ha sammenlignet med en vin hvor utbyttet er 60 hl/ha. Den viktigste innsatsfaktoren dobles i pris. Når det gjelder vin som koster under 150 kroner, er den i hovedsak laget av avlinger mellom 80 og 150 hl/ha. Da smaker druene lite, druenes tanniner er umodne og de dårlige drueklasene sorteres ikke ut. Slike viner justeres derfor ofte med prosesseringsmidler og tilsetninger for å tildekke de naturlige svakhetene. Da får du ikke god vin, og det er ingen grunn til å leve under den illusjonen.

Samtidig, og her kommer de gode nyhetene, er det heldigvis ikke slik at forholdet mellom lav avkastning og kvalitet er eksponentielt. Det er avtakende grensenytte også for avlinger. Når avlingen er lav nok, er det ikke så mye å hente på å gjøre den enda lavere. Det går an å finne god vin til 160-170 kroner, kjempegod vin til 200 kroner og topp vin til 400. Verdifastsettelsen av eksepsjonelle voksesteder, begrenset produksjon og global etterspørsel, kan føre prisene vesentlig høyere, men da er det ikke lenger de direkte produksjonskostnadene som driver prisen. En forbruker som er interessert i verdi, bør derfor lete etter vin mellom 150 og 400 kroner. Hvis budsjettet i tillegg tillater det, er det gode grunner til å legge seg nærmere 200 kroner enn 150. På grunn av alkoholavgiftene, som utgjør ca 50 kroner for en vin på 13 %, skjules innkjøpsprisene i sluttprisen. En vin til 200 kroner vil fort være 67 % dyrere i innkjøp enn en vin til 150 kroner. En økning på 33 % i pris, gir altså doblet gevinst i verdi.

For flere gode råd om vin, meld deg på nyhetsbrevet vårt!